CONFALONI, THE PROPHET WHO PROCLAIMED THE GOSPEL THROUGH THE BRUSHES
DOI:
https://doi.org/10.18224/cam.v21i2.13364Keywords:
Prophet, Painter, Justice, Complaint, AnnouncementAbstract
This article has as object the person of Friar Confaloni, an Italian-Goiano who proclaimed the Good News as a missionary and had the courage to denounce, through brushes, political and social inequalities. His goal was the defense of justice. At a methodological level, in addition to the theoretical bibliography, a sociological reading was sought through the conflictual model, in order to understand its option for the discarded in the Brazilian interior. As an Italian "novecentista" painter, he gradually transformed himself into someone who identified with the marginalized. Priest and reference painter, he was able to update biblical texts contemplating the indigenous, black and peasant face. In the "aggiornamento" of the Bible with reality, he denounced the Brazilian tortures. The biblical Jesus has the face of the suffering Brazilians of the base. In the denunciations, he expressed the hope that comes from God. The hypothesis defines him, not as a theologian of liberation, but as a missionary who, based on his brushes, can be called a painter/prophet of liberation.
Downloads
References
ARNS, Dom Paulo Evaristo. Brasil Nunca Mais. Petrópolis: Vozes, 1996.
ASSMANN, Hugo. Teología desde la praxis de liberación. Ensayo teológico desde la América dependiente". Salamanca: Sígueme, 1973.
BETTO, Frei. Batismo de Sangue. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1986.
BOFF, Leonardo. Jesus Cristo Libertador. Petrópolis: Vozes, 1972.
COMBLIN, José. Théologie de la Révolution. Paris: Universitaires, 1970.
DUARTE-PLON, Leneide; MEIRELES, Clarisse. Um Homem Torturado. Nos passos de Frei Tito de Alencar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2014.
DUSSEL, Henrique. Método para una filosofía de la liberación. Salamanca: Sígueme, 1974.
FERREIRA, Joel Antônio. Confaloni, o Pintor e Religioso: perscrutando a sua Teologia. Revista Nós Cultura, Estética e Linguagens, v.02, n.02, 2017, p. 151-169.
FERREIRA, Joel Antônio. Paulo, Jesus e os Marginalizados. Leitura conflitual do Novo Testamento. Goiânia: Ed. da PUC Goiás, 2011 (2ª ed.).
GÁSPARI, Elio. A Ditadura Derrotada. S. Paulo: Cia. das Letras, 2003.
GODOY, Marcelo. A casa da vovó; uma biografia do DOI-Codi (1969-1991), o centro de sequestro, tortura e morte da ditadura militar. São Paulo: Alameda, 2014.
GUTIERREZ, Gustavo. Teología de la liberación. Perspectivas. Lima: Centro de Estudios y Publicaciones, 1971.
JOFFILY, Mariana. No centro da engrenagem; os interrogatórios na Operação Bandeirante e no DOI de São Paulo (1969-1975). São Paulo: EDUSP, 2013.
PAPIN, Lourenço M. História da Salvação segundo Frei Nazareno Confaloni (1917-1977). Santa Cruz do Rio Pardo: Ed. do Autor, 2017.
PAPIN, Lourenço M. Memória de Frei Nazareno Confaloni, OP. Goiânia: apostila, 2022.
PLAZI, Gilles. Picasso. Trad. Paulo Neves. Porto Alegre: L&PM Editora, 2007.
RISTORI, José Maria de Azcárate et alii. Historia del Arte. Madrid: Anaya, 1983.
SEGUNDO, Juan Luiz. Teologia de la Liberación: respuesta al Cardenal Ratzinger. Madrid: Ediciones Cristiandad, 1985.
SILVEIRA, José Peixoto. Conhecer Confaloni. Goiânia: Editora UCG, 1991.
SILVEIRA, José Peixoto. Frei Nazareno Confaloni. Goiânia: Editora UCG, 1987.
SOBRAL, Divino. Confaloni e o Modernismo Goiano. In Ermina cultura, ideias e redemoinhos. Goiânia, 07/09/2017.
SOBRINO, Jon. Cristologia a partir da América Latina. Petrópolis: Vozes, 1983.
SOURIAU, Étienne. La Correspondance des arts. Éléments d’esthétique comparée. Paris: Flammarion, 1969.
VIGÁRIO, Jacqueline S. O Pensamento sócio-histórico de Caio Prado Júnior como Chave de Leitura da Obra Pictórica de Nazareno Confaloni: possíveis diálogos. Revista Nós Cultura, Estética e Linguagens, v.02, n.02, 2017, p. 170-192.
ZORRILLA, Juan-José. El Bosco. Madrid: Aldeasa, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joel Antônio Ferreira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.