Naturalizing Borderlands in Time and Space: Imperial Frontiers and Historical Indigeneities in the America

Conteúdo do artigo principal

Cynthia Radding

Resumo

NATURALIZANDO FRONTEIRAS NO TEMPO E NO ESPAÇO: FRONTEIRAS IMPERIAIS E INDIANIDADES HISTÓRICAS NA AMÉRICAS

Resumo: o artigo integra os conceitos de áreas de fronteiras ecológicas e culturais com os de fronteiras imperiais, bem como a criação e a emergência de identidades étnicas por meio de processos históricos de colonialismo e resiliência. As ideias apresentadas aqui fluem das experiências da autora em suas investigações nos ambientes áridos do noroeste do México e nas terras baixas subtropicais do Oriente da Bolívia, completadas por um resumo da literatura histórica e antropológica do Norte e Sul da América.

Palavras-chave: Fronteiras. Inidanidade. Ambiente. Paisagens produzidas por humanos.

Abstract: this article brings together the concepts of ecological and cultural borderlands with imperial frontiers and the emergence of ethnic identities through historical processes of colonialism and resilience. The discussion flows from the author’s own research experiences in the arid lands of northwestern Mexico and the subtropical lowlands of eastern Bolivia and a review of the literature for both North and South America.

Keywords: Borderlands. Indigeneity. Environment. Humanly crafted landscapes.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Detalhes do artigo

Como Citar
RADDING, C. Naturalizing Borderlands in Time and Space: Imperial Frontiers and Historical Indigeneities in the America. Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia, Goiânia, Brasil, v. 15, n. 1, p. 5–20, 2017. DOI: 10.18224/hab.v15i1.5897. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/5897. Acesso em: 29 mar. 2024.
Seção
Artigos / Articles
Biografia do Autor

Cynthia Radding, University of North Carolina

Cynthia Radding earned her doctorate in history at the University of California, San Diego. She is the Gussenhoven Distinguished Professor of History and Latin American Studies at the University of North Carolina, Chapel Hill. An earlier version of this article was presented as the keynote address to the Stony Brook University Latin American and Caribbean Studies Center 16th Annual Graduate Student Conference, “Borders, Borderlands and Border Thinking,” April 22, 2017