<b>EDUCAÇÃO E VIOLÊNCIA NA TEORIA CRÍTICA DE ADORNO</b>
Conteúdo do artigo principal
Resumo
EDUCATION AND VIOLENCE IN THE CRITICAL THEORY OF ADORNO
The present study, with an adornmental hermeneutic foundation, aims to discuss the concept of violence presented by Adorno and its interrelations with barbarism and education. Adorno understands violence as constitutive of the human being and that in the civilizing process we also produce anticivilization. In this context, education would be essential to channel disaggregating and aggressive social impulses, directing to formative processes of socio-cultural principles. We debate that the political function of education is to raise awareness, resist and combat violent, unequal, unjust and inhuman ways of action, to produce cultural formation through respect for the other, reciprocal recognition and appreciation of differences. We conclude that the school needs to appropriate the knowledge of cultural tradition to overcome the violence of inclusion in exclusion (a cruel euphemism Freire) and reestablish the culture of the formative dialogue that passes through social sensitivity.
Downloads
Detalhes do artigo
Referências
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e emancipação. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Educação e emancipação. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Dialética negativa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1966.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Mínima moralia: reflexões a partir da vida danificada. Trad. Luiz Eduardo Bica. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. A atualidade da filosofia. Primeira Versão, Porto Velho, Ano IV, n. 195, p. 2-12, out. 2005. Disponível em: <http://www.primeiraversao.unir.br/atigos_pdf/195_.pdf>. Acesso em: 20 maio 2018.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund. Teoria da Semicultura. Trad. Newton Ramos-de-Oliveira. Educação e Sociedade, Campinas, ano VII, n. 56, p. 388-411, dez. 1996.
ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HORKHEIMER, Max. A Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
CONTE, Elaine; OURIQUE, Maiane Hastchbach. Percursos das sociedades que levaram à indiferença humana. Comunicações, Piracicaba, v. 25, n. 1, p. 83-96, jan.-abr. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.15600/2238-121X/comunicacoes.v25n1p83-96
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na civilização. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v. 21. Rio de Janeiro: Imago, 1996. (Originalmente publicado em 1929).
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE Elaine; BRANCO, Lilian Soares Alves. A violência institucionalizada pela Indústria Cultural: debates educativos. Revista Internacional de Educação Superior, Campinas, v. 4, n. 2, p. 481-498, fev. 2018. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/riesup/article/view/8651336/17625> Acesso em: 18 maio 2018.
HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE Elaine; PUGENS, Natália de Borba. A perspectiva da alteridade na educação. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 23, n. 1, p. 179-197, jan./abr. 2018. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/5541/pdf> Acesso em: 17 maio 2018.
HORKHEIMER, Max. Teoria Tradicional e Teoria Crítica. In: BENJAMIN, Walter; HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor Ludwig Wiesengrund; HABERMAS, Jungen (org.). Textos Escolhidos. São Paulo: Abril Cultural, 1991, p. 31-68.
JACOBI, Daniel Felipe; HABOWSKI, Adilson Cristiano; CONTE Elaine. Do caos ao cosmos: A metamorfose do aprender. Revista Diálogos (RevDia), v. 6, n. 1, jan.-abr. 2018.
MÜLLER-D, Stefan. En tierra de nadie. Theodor W. Adorno: una biografia intelectual. Barcelona: Herder, 2003.
ZANOLLA, Sílvia Rosa Silva. Educação e barbárie: aspectos culturais da violência na perspectiva da teoria crítica da sociedade. Soc. e Cult., Goiânia, v. 13, n. 1, p. 117-123, jan./jun. 2010. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/fchf/article/viewFile/11182/7342> Acesso em: 19 maio 2018.
ZANOLLA, Sílvia Rosa Silva. Educação e psicanálise em Adorno-a (re) versão apologética da cultura. Inter-Ação, Goiânia, v. 39, n. 2, p. 311-327, maio/ago. 2014. Disponível em: <https://www.revistas.ufg.br/interacao/article/viewFile/31710/16907> Acesso em: 19 maio 2018.
ZUIN, Antônio Álvaro Soares; PUCCI, Bruno; OLIVEIRA, Newton Ramos de. Adorno: O poder educativo do pensamento crítico. Petrópolis: Vozes, 2008.