The Shopping Centers of Belo Horizonte: Ties of Sociability and Memory

Cristiano Cassiano de Araújo

Resumo


The objective of the article in question is to analyze the sociability and memory elements of the city of Belo Horizonte through the gradual replacement of the trade in its central area by the Shopping Centers. It wants to list the consequent changes in the relations that both spaces provided and provide, and, in this way, to understand how the changes in the symbolic construction of the collective spaces of sociability in the metropolis may have in the Shopping Centers a new milestone in the memory of city, and can be considered a new locus of this symbolic production or even representing another strategy of stratification and socio-spatial segregation.

Os Shoppings Centers de Belo Horizonte: Laços de Sociabilidades e Memória

O objetivo do artigo em questão é analisar os elementos referentes à sociabilidade e à memória da cidade de Belo Horizonte por meio da substituição gradativa do comércio na sua área central pelos Shoppings Centers. Quer-se com isto, elencar as consequentes mudanças nas relações que ambos os espaços proporcionavam e proporcionam, e, dessa forma, compreender como as alterações na construção simbólica dos espaços coletivos de sociabilidade nas metrópoles podem ter nos Shoppings Centers um novo marco na memória da cidade, podendo ser considerados um novo lócus dessa produção simbólica ou mesmo representando mais uma estratégia de estratificação e segregação socioespacial.

Palavras-chave


Memory; Collective spaces of sociability; Shoppings Centers; Stratification; Socio-spatial segregation; Memória; Espaços coletivos de sociabilidade; Shoppings Centers; Estratificação; Segregação socioespacial

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DOI: http://dx.doi.org/10.18224/frag.v27i4.5924

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