The Religious Dynamic of the Faithful: Neopentecostalism and Consumer Relations

Tiago Meireles, Fernando Lobo Lemes

Resumo


Abstract: the object of this article is to investigate the changes in the Protestantism associated with the New Pentecostalism, checking your correlation with the consumer culture. The aim is to understand the transformations of Protestants beliefs that make possible a Neopentecostal theodicy in the religious scenario, through exam of the possible correlations between such transformations and broad cultural processes linked to centrality of consumption in modern societies.

A dinâmica religiosa dos fiéis: Neopentecostalismo e relações de consumo

Resumo; O objetivo deste artigo é investigar as transformações no protestantismo associadas ao neopentecostalismo, verificando sua correspondência à cultura de consumo. Pretende-se compreender as transformações das crenças protestantes que tornam possível uma teodicéia neopentecostal no cenário religioso, por meio do exame de eventuais correlações entre tais transformações e processos culturais mais amplos vinculados à centralidade do consumo nas sociedades modernas.

Palavras-chave


Consumer Society; Prosperity Theology; Protestantism; Neopentecostalism; Sociedade de Consumo; Teologia da Prosperidade; Protestantismo; Neopentecostalismo.

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DOI: http://dx.doi.org/10.18224/cam.v15i2.5693

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